MathML概念一覧の管理
Maintaining MathML Concept Lists

MathML概念一覧の管理
Maintaining MathML Concept Lists

プレースホルダー(訳注:文の要素で構文上必要だが意味情報をもたないもの)

Placeholder

Core一覧の編集・共有・公開に対する手引き
Guidelines for Core list curation

  1. 標準的な表記を複数の一般的な概念を示すために使うことができるとき, それらの概念はCore一覧に加えられるべきです.

    When standard notations can be used to denote multiple common concepts, those concepts should be added to the Core list.

    • 例えば, 縦線は, K12教育(訳注:幼稚園から高校卒業までの教育)で取り扱う題材において, “absolute-value”(訳注:"絶対値"の意味), “cardinality”(訳注:"濃度"の意味), “determinant”(訳注:"行列式"の意味)を表すために引数を囲うでしょう.
      For example, two vertical bars can surround an argument to mean “absolute-value”, “cardinality”, or “determinant” in K12 materials.
  2. 一般的な概念が, アクセシビリティに配慮した音声でよく知られた特別な要件を持っているとき, その概念はCore一覧に加えられるべきです.

    When a common concept has known special requirements for accessible readouts, it should be added to the Core list.

    • 例えば, “power”(訳注:"累乗"の意味)や“divide”(訳注:"割る"の意味)は, それらの引数の値によって支援技術(AT)でよく知られた特別な取り扱いを受けます.
      For example, “power” and “divide” have known special handling in AT, based on the values of their arguments.
  3. 最初の対象範囲は, K12のSTEM教育で取り扱う題材に広げられます.

    The initial scope extends to materials in K12 STEM education.

    • もちろん主に数学に焦点を当てている一方, 全ての他のSTEM分野も対象範囲にしています. すなわち, 生物学, 科学, 情報科学, 地学, 経済学, 工学, 物理も対象にしています.
      While mathematics is naturally the main focus, all other STEM fields are also in scope, namely biology, chemistry, computer science, earth sciences, economics, engineering and physics.
    • K12を超えた概念が最初のCore一覧の範囲外に置かれています. 例えば, 2つの縦線が群論の“order”(訳注:"位数"の意味)を表す引数を囲っているとき, Core一覧全体の対象範囲がK14(訳注:幼稚園から大学教養課程終了程度までの教育期間)に増やされない限り, そのようなOpen一覧の概念はCore一覧に含まれません.
      Concepts beyond K12 lie outside of the initial Core list. For example, when two vertical bars surround an argument to mean a group-theoretic “order”, that Open concept will not be included in Core, unless the overall Core scope is increased to K14.
  4. 名前付け. Core一覧の各概念は, 英語の百科事典的な名前を通して記録されます. 複数のよく知られた名前がある場合, 実用的な選択を行うよう努力します.

    Naming. Each Core list concept is recorded via its English encyclopedic name. In cases of multiple known names, we strive to make a practical choice.

    • 例えば, “exponentiation”(訳注:"指数"の意味)より“power”(訳注:"累乗"の意味)の方が好まれるでしょう. このことは, 物理で張力を表すのに“power”を使うにも関わらずです. この選択は, “power”が現代の意思疎通ではより一般的な名前であること, “power”の数学での利用が物理の概念より広く普及していることから選択されています.
      For example, we would prefer “power” to “exponentiation”, although that creates a tension with the use of “power” in physics. That choice is motivated by “power” being the more common name in present-day communication, as well as by mathematical uses of “power” being more widespread than the physics concept.
    • 同様に, “greatest-common-divisor”(訳注:"最大公約数"の意味)より“gcd”が好まれてもよいです. 依然として略式の表記を加えることが2つの間の関係を明確に述べていると同時に, 簡潔だからです.
      Similarly, we may prefer “gcd” to “greatest-common-divisor” due to brevity, while still adding an informal note clearly stating the connection between the two.
  5. ここに列挙した条件は, 事象の種類に対してpropertyの名前を加える際にも適用されます.

    The conditions enumerated here also extend to adding property names for kinds of objects.

    • 例えば, intent=":system-of-equations"と複数の式を持つ<mtable>を記述する場合, intent=":unit"とメートル毎秒のような単位の式を記述する場合, intent=":chemical-formula"と水分子<mrow><msub><mi>H</mi><mn>2</mn></msub><mi>O</mi></mrow>を記述する場合.
      For example, marking an <mtable> holding multiple equations with intent=":system-of-equations", marking a unit expression, such as meters-per-second, with intent=":unit", or marking the water molecule <mrow><msub><mi>H</mi><mn>2</mn></msub><mi>O</mi></mrow> with intent=":chemical-formula".